Lasten
36.635.837
10,3 %
Baten
6.157.574
1,7 %
Programma's
Omschrijving | Begroting 2020 primitief | Begroting 2020 na wijziging | Rekening 2020 | Verschil | Voordeel / Nadeel | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Overhead | Lasten | 27.466 | 30.783 | 29.818 | -964 | V | |
Baten | -1.857 | -3.012 | -3.046 | -34 | V | ||
Saldo | 25.609 | 27.771 | 26.772 | -999 | V | ||
Raad en raadscommissies | Lasten | 1.331 | 1.359 | 1.396 | 38 | N | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | - | ||
Saldo | 1.331 | 1.359 | 1.396 | 38 | N | ||
Dienstverlening | Lasten | 2.453 | 2.583 | 2.399 | -183 | V | |
Baten | -1.045 | -1.035 | -1.010 | 25 | N | ||
Saldo | 1.408 | 1.548 | 1.390 | -158 | V | Dienstverlening div>We hebben per saldo een voordeel van € 158.000. Dit komt door lagere kosten van het programma E- dienstverlening (€ 136.000). Door deze lagere kosten hebben we ook € 136.000 minder uit de reserve gehaald. Een deel van de projecten hebben we doorgeschoven naar 2021. Dat is een bewuste keuze zodat we niet doorbouwen op achterhaalde technologie. Binnen het programma heeft procesverbetering een centrale rol gekregen. Met name de processen in een grotere keten hebben koppelingen tussen systemen nodig. De technologie daarvoor is nu volop in ontwikkeling. Daarnaast komt er in 2021 een aanpassing op het dienstverleningsconcept wat vraagt om herijking van het zaakgericht werken. | |
College | Lasten | 1.124 | 1.162 | 1.578 | 416 | N | |
Baten | 0 | -38 | -42 | -4 | V | ||
Saldo | 1.124 | 1.124 | 1.536 | 411 | N | College div>De kosten zijn € 416.000 hoger dan begroot. We hebben ruim € 0,4 miljoen extra moeten storten in de voorziening voor pensioenen (huidige en voormalige) wethouders. Dit komt vooral door de historische lage rentetermijnstructuur (RTS-curve). Dit is de rente voor pensioenfondsen waarmee we de huidige waarde van toekomstige verplichtingen berekenen. | |
Wijkgericht werken | Lasten | 1.300 | 1.339 | 1.180 | -158 | V | |
Baten | -110 | -110 | -110 | 0 | - | ||
Saldo | 1.190 | 1.229 | 1.070 | -158 | V | Wijkgericht werken div>De kosten zijn € 158.000 lager dan begroot. Dit komt door: - lagere kosten acitivteiten wijk- en dorpsraden (door COVID-19): € 59.000 - lagere kosten werkplaatsen in de wijk (Schadewijk): € 96.000. | |
Rekenkamer | Lasten | 50 | 50 | 45 | -5 | V | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | - | ||
Saldo | 50 | 50 | 45 | -5 | V | ||
Verkiezingen | Lasten | 110 | 0 | 11 | 11 | N | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | - | ||
Saldo | 110 | 0 | 11 | 11 | N | ||
Saldo kostenplaatsen | Lasten | 0 | 0 | -775 | -775 | V | |
Baten | 0 | 0 | -72 | -72 | V | ||
Saldo | 0 | 0 | -847 | -847 | V | Personeelskosten en Overhead div>Voor een goed totaalbeeld hebben we een analyse gemaakt inclusief mutaties in de reserves. De directe personele kosten (saldo kostenplaatsen) zijn € 847.000 lager dan begroot. De overheadkosten (o.a. indirecte personele kosten) zijn € 440.000 lager dan begroot. Per saldo is er dus sprake van een voordeel op de personele kosten en overhead van € 1,3 miljoen. Dit voordeel wordt veroorzaakt door de volgende grote posten: - Lagere kosten Werk & Inkomen: € 279.000. We hebben € 142.000 minder uitgegeven voor de Veranderopgave inburgering (pilotprogramma en implementatie nieuwe wet inburgering). We stellen voor om dit geld over te hevelen naar 2021. Daarnaast hebben we in 2020 geen kosten gemaakt voor inkoop van trainingen en trajecten voor het project AJOSS (Aanpak jongeren met schulden in de gemeente Oss). Ook dit willen we overhevelen naar 2021. - Lagere kosten Wmo management en uitvoering: € 162.000. Dit komt vooral door lagere inhuur door een afname van de werkvoorraad door COVID-19. - Lagere kosten contractmanagement en inkoop sociaal domein/ toegang Zorg en Welzijn en uitvoeringsprogramma: € 582.000. Belangrijke oorzaken hiervan zijn: 1. Vacatureruimte (137.000). We hebben nog geen extra capaciteit ingezet vanuit de regiobijdrage voor de uitvoering van contractmanagement Wvggz en onderzoek voor huishoudelijke verzorging. Daarnaast hebben we maar een gedeeltelijke invulling van de budgetregisseur Jeugd in afwachting van de nieuwe inkoopsystematiek voor jeugd. We stellen voor om dit voordeel over te hevelen naar 2021 voor ontwikkeling van dashboard sociaal domein. 2. Voordeel van € 220.000 door met name lagere kosten voor de implementatie van de nieuwe inkoop. Door COVID-19 is de regionale aanbesteding van jeugdzorg inkoop uitgesteld tot 2022. In plaats daarvan is voor 2021 jeugdhulp ingekocht via een noodprocedure. Hierdoor is een groot deel van de implementatiewerkzaamheden een jaar doorgeschoven, naar 2021. We stellen dan ook voor om € 125.000 voor deze implementatie jeugd over te hevelen naar 2021. 3. Een positief resultaat van € 107.000 op de regionale inkooporganisatie van de Wmo. - Lagere kosten afdeling Mens en Maatschappij: € 515.000. Bij steeds meer beleidsvelden vervullen we een regierol voor de regio. Deze kosten worden doorbelast aan de deelnemende gemeenten. Denk hierbij aan Maatschappelijke Opvang, Beschermd Wonen, WMO en Jeugdzorg. Ook hebben we in 2020 meer inzet gepleegd aan Onderwijsachterstandenbeleid (o.a. in verband met COVID-19). Deze kosten zijn betaald uit de specifieke rijksuitkering die we voor Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) ontvangen. Echter door de regionale inzet en extra uren OAB zijn er knelpunten ontstaan bij diverse zaken binnen het sociaal domein. Om deze knelpunten aan te pakken stelle we voor om een bedrag € 380.000 over te hevelen naar 2021. - Lagere kosten Toezicht en Handhaving: € 229.000. In verband met COVID-19 hebben we hiervoor in 2020 extra geld ontvangen. Dit geld is in 2020 echter niet nodig geweest. De handhaving- en toezichturen die normaal aan parkeren worden ingezet, zijn verschoven naar extra COVID werkzaamheden. We verwachten nog wel extra kosten op dit gebied in 2021 (bijv. organisatie lokale vaccinaties). Vandaar dat we voorstellen om dit geld over te hevelen naar 2021. - Lagere kosten IBOR Gebieden en Projecten: € 163.000. We hebben lagere kosten door vacatureruimte en lagere inhuurkosten (lagere VAT-kosten). - Lagere kosten ICT informatiemanagement en gegevensbeheer: € 246.000. Dit voordeel bestaat grotendeels uit: 1. Uitstel van upgrade van het Zaaksysteem en van Microstation (€ 65.000). We stellen voor om dit geld over te hevelen naar 2021. 2. Lagere kosten voor het implementeren van licenties Microsoft (€ 128.000). We stellen voor om hiervan € 50.000 over te hevelen naar 2021 voor de verdere ontwikkeling van Teams. 3. Lager uitvoeringskosten van € 40.000 in verband met uitstel Omgevingswet. Ook hiervan stellen we voor om dit geld over te hevelen naar 2021. - Lagere kosten Juridische zaken: € 79.000. Dit komt door een daling van het aantal bezwaren. Daardoor minder inhuur externe deskundigheid en ook minder presentiegelden commissieleden bezwarencommissie. - Lagere kosten Financiën en Control: € 108.000. Dit komt door vacatureruimte en lagere kosten van inhuur specialistische adviezen. Naast deze voordelen hebben we aantal nadelen, zoals: - Hogere kosten Ruimtelijke Ontwikkeling: € 194.000. We hebben hogere kosten vooral door inhuur voor diverse projecten. - Hogere kosten voor Publiekscentrum: € 261.000. Deze extra kosten zijn gemaakt voor extra inhuur en daarnaast is de taakstelling op personeel door sterke afname van het aantal te verstrekken reisdocumenten niet gerealiseerd. - Hogere kosten Personeel en Organisatie: € 217.000 door extra inhuurkosten. De inhuur is vooral ingezet ten behoeve van de salarisadministratie, formatiebeheer en rapportages. Ook hebben we extra ingehuurd voor projectleiderschap tOss (hybride werken), coördinatie sociaal jaarverslag en projectleiderschap opzet leerplein. - Hogere kosten Facility: € 173.000. Dit nadeel komt vooral door hogere kosten van catering, koffieautomaten en beheer door IBN. - Hogere ICT kosten software en hardware: € 197.000. Dit komt met name door een eenmalige (overbruggings-)licentie voor software. Voor de omgevingswet hebben we € 131.000 minder geld gehaald uit de reserve ICT. In 2020 hebben we ICT budget gekregen van € 229.000 voor de invoering van de Omgevingswet. Dit zouden we voor overgrote deel betalen uit reserve ICT. De Omgevingswet is uitgesteld. Doordat er nog veel onduidelijkheid is en leveranciers en gemeentes nog niet klaar zijn met de voorbereidingen, is het verkregen budget nog niet geheel uitgegeven. Leveranciers zullen in 2021 met oplossingen komen en dan de kosten pas in rekening brengen. Er is ingeschat dat er nog € 131.000 aan kosten voor de Omgevingswet gemaakt dient te worden. Dit geld is in de reserve ICT blijven zitten, zodat dit in 2021 besteed kan worden. | |
Totaal programma | Lasten | 33.835 | 37.275 | 35.653 | -1.622 | V | |
Baten | -3.012 | -4.195 | -4.279 | -85 | V | ||
Saldo | 30.823 | 33.081 | 31.374 | -1.707 | V | ||
Stortingen reserves | 638 | 761 | 983 | 222 | N | Stortingen reserves We storten € 222.000 extra in reserves voor met name: - extra storting in de reserve WGA: € 70.000. Dit komt doordat we lagere kosten voor de WGA uitkering hebben en in deze reserve storten we zijn ook de overschotten op de OR budgetten (conform afspraken). - extra storting in de reserve organisatie-ontwikkeling: € 157.000. Dit betreft vooral voordelen die zijn ontstaan door gebruik van het generatiepact door medewerkers. | |
Ontrekkingen reserves | -471 | -2.333 | -1.878 | 455 | N | Ontrekkingen reserves We onttrekken € 455.000 minder aan reserves . Dit komt met name doordat we: - minder ontrokken uit de reserve automatisering: € 185.000 door lagere kosten ICT (zie bovenstaande uitstel van projecten). - minder onttrokken uit de reserve ABR grondbedrijf: € 313.000. De werkelijke kosten voor de taskforce woningbouw en bedrijventerreinen bedragen € 87.000. Het restant van de beschikbare € 400.000 is beschikbaar in 2021. - extra ontrokken uit de reserve organisatie-ontwikkelingen: € 270.000. Dit betrof bijvoorbeeld kosten voor digitalisering processen (passend binnen de middelen die de gemeenteraad beschikbaar heeft gesteld). - minder onttrokken aan de reserve fiscale adviezen: € 45.000. - minder onttrokken aan de reserve participatiebevordering: € 46.000. - minder onttrokken aan de reserve E- dienstverlening: € 136.000. | |
Totaal mutaties Reserves | 167 | -1.572 | -895 | 677 | N | ||
Resultaat | 30.990 | 31.509 | 30.478 | -1.031 | V |
Lasten
36.635.837
10,3 %
Baten
6.157.574
1,7 %